VIZUÁLNÍ A MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST - ZMĚŇ ÚHEL POHLEDU
Ano, ano, správně vidíme jen srdcem… ale rozumět tomu, co vlastně vidíme, když se zdánlivě obyčejně díváme, taky není k zahození. Záplava obrazů, nové způsoby vizuální komunikace, emoji ikony, vtipné memy, ale i složité obrazy, které na nás útočí nebo nám prostě jen „padnou do oka“. K tomu, abys jim lépe rozuměl, někdy stačí změnit úhel pohledu a dívat se pozorněji. Můžeme tě to naučit! Ukážeme ti, jak přistupovat k vizuální komunikaci a jak chápat a interpretovat vizuální informace. Vyzkoušíš si, jak pomocí obrazu komunikovat, a můžeš se naučit nejen „mít na to oko“, ale i vytvářet vlastní obrazy a ukázat ostatním, jak ty sám vidíš svět.
Klasikové vizuální komunikace říkají, že schopnost vidění je něco jako softwarová aplikace. Musí se správně instalovat, spustit a používat. To ale někdy nestačí. Dovednost rozumět obrazům, chápat, jak vznikají a pomocí jakých prostředků, pochopit, co znamenají, tedy „vizuální gramotnost“, se musí pěstovat jako každá jiná. U nás se můžeš naučit pokročilejší a specializovanější dovednosti, Tvůj software k vidění Ti u nás upgradujeme!
Nu a s gramotností mediální je to podobné. Taky sis všiml, že je rok od roku důležitější? A že často chybí i lidem, od kterých bys to neočekával? Starým i mladým, chytrým i hloupým. Taky jsi toho názoru, že se to musí změnit, jinak se v obrazech a médiích utopíme?
Máme stejný názor! Mediální negramotnost se nám může hodně vymstít! Vždyť vedle médií tradičních rostou jako houby po dešti média nová a neustále chrlí nová a nová mediální sdělení, která se šíří rychlostí blesku mezi ohromné množství lidí. Dopad médií na společnost nikdy nebyl větší. Nikdy nebyl svobodnější přístup k publikování, nikdy nebyl takový výběr zpráv. Nikdy nebylo tak snadné oslovit masu lidí. A nikdy jsme nebyli tolik ohroženi manipulací, propagandistickými servery, fake zprávami, hoaxy a „alternativními pravdami“. Obrazy ve službách médií nikdy nebyly tak podmanivé a zároveň tak málo důvěryhodné. Nikdy nebylo tak těžké rozpoznat úmysly daného média a pravdu od manipulace. Co s tím?
Je to stejné jako s vizuální komunikací: musíme se učit rozumět tomu, jak média fungují, musíme umět rozlišovat, jaký typ sdělení nám nabízejí, musíme kriticky posuzovat jejich věrohodnost a vnímat jejich komunikační záměr a kontext.
Chceš se to naučit? A chceš se naučit, jak to učit druhé? Pak jsi tu správně!